Stentorp

som en sjukdom på nätet

Tjuvlyssnat

Återupptagit gymmandet. Har haft ett halvårsuppehåll eftersom det har varit så mycket annat att göra i och med haveriet av huset.  I och för sig löptränat skapligt flitigt under sommaren (utan nåt som helst resultat bortsett från ett sting av välbefinnande). Amerikaresan resulterade i en besvärande viktuppgång. Så nu när mörket blivit ytterst påtagligt har jag insett behovet och så upptäckte jag att det fanns ett litet sug. Fys-träningssug. Så det blev ett nytt årskort på det gamla vanliga gymmet. (Muskelkunttegym å så jag och några till, typ). Det blev det gamla vanliga gymmet eftersom ägaren har lovat flera nya löpband.

Hur som helst så kunde jag inte undgå att lyssna på en bister konversation i omklädningsgymmet idag. Det var två ynglar inblandade. Den ena berättade om vikten av kosthållningen när man tränar.

”Man ska äta 3000mg aminosyror varje dag när man tränar, alltså 3 gram. Det bygger upp muskler”

”Ja, men det är väl bara att äta proteiner, typ kött”

”Nej, då kan man bli förgiftad. Så stora mängder proteiner är farligt för levern, man kan dö”

”Oj, jag trodde proteiner var en slags aminosyror”

”Nej, nej, inte alls. Man ska äta aminosyror. Finns att köpa”

”Jaha, hur ska man göra med kolhydrater?” Förresten så fick jag så jävla ont i ryggen i helgen”

”Det är typiskt! Du åt för mycket kolydrater, så får man ont i njurarna”

OSV

Tyckte det var ganska intressant. Jag fick lära mig i gymnasiet att proteiner var kedjor av aminosyror som spälkas i tarmen för att kunna absorberas. (denna kunskap har i och för sig fördjupats något under läkarkursen) En vanlig 150 grams hamburgarare innehåller ju garanterat väldigt mycket mer än 3 gram proteiner så det borde vara en väldigt vanlig dödsorsak ville jag säga. Efter att ha tuggat sönder tungan så knep jag käft och lät de hållas.

4 november, 2010 Posted by | Hushållskemi, Livet i stan, Motion | | 6 kommentarer